Dat blijkt uit een onderzoek van het Economische Bureau van ING, dat maandag
is gepubliceerd.

"Met name kleine bedrijven komen in de problemen. Veel
wegtransportbedrijven moeten hun marktpositie heroverwegen”, aldus ING.

Vanaf 1 juli wordt de dieselaccijns met 3 cent verhoogd. Hiermee komt de
accijns op bijna 41 cent per liter.

"Met dit extra schepje bovenop de toch al sterk gestegen
dieselprijs, is de grens voor veel transporteurs bereikt”, aldus de
onderzoekers.

De Nederlandse concurrentiepositie verslechtert volgens ING doordat de accijns
in Nederland hoger is dan in andere landen. Daarnaast hebben veel landen
compensatieregelingen, in tegenstelling tot Nederland.

Enkele weken geleden voerden de transportsector en een
kabinetsdelegatie overleg over onder meer de accijnsverhogingen, maar dit
leverde niets op.

Het kabinet nodigde de brancheorganisaties TLN, EVO, KNV en VERN (eigen
rijders) uit, na herhaalde protestacties tegen verdere lastenverzwaring.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl